Jheronimus Bosch 500

In 2016, herdenkt 's-Hertogenbosch dat Jheronimus Bosch, de beroemdste zoon van de stad, 500 jaar geleden stierf. Die herdenking zal Bosschenaren, maar ook kunstliefhebbers in heel Europa, onmogelijk kunnen ontgaan. De stad maakt er een tien jaar durend feest van, tussen 2010 en 2020. Hoogtepunt is de grote overzichtstentoonstelling van Bosch' werk in het Noordbrabants museum in 2016, waarvoor veel schilderijen zullen overkomen uit musea in diverse internationale steden. Maar al komend jaar beginnen de eerste festiviteiten. 's-Hertogenbosch zal zichzelf voor eens en voor altijd op de kaart zetten als de stad van Jheronimus, Nederlands' belangrijkste schilder uit de middeleeuwen. Een stichting onder leiding van Ad 's-Gravesande, voormalig artistiek leider van het Holland Festival en Lian Duif, coördineert de activiteiten. De stad zelf investeert miljoenen in de herdenkingsjaren. Vele eigentijdse culturele projecten zullen in de geest van Bosch gemaakt en getoond gaan worden. Studio Kluif was, samen met twee andere Nederlandse topbureaus, uitgenodigd om een visie voor dit internationale A-merk te ontwikkelen. Kluif heeft de JB500 manifestatie met een 360 graden mentaliteit benaderd en een totaal communicatieplan opgezet. Een perfecte samenkomst van conceptueel denken en eigentijdse vormgeving. Kluif is unaniem gekozen als winnaar uit deze pitch en werkt momenteel aan de eerste producties voor de manifestatie.

Jheronimus Bosch 500

poster bosch art game, 2012

Jheronimus Bosch 500

bosch parade boek en poster, 2012

Jheronimus Bosch 500

logoanimatie, 2012

Wolda Merit Award 2011

Jheronimus Bosch 500

beeldmerk, 2009

Uit onderzoek naar evenementen is gebleken dat een icoon als Jheronimus Bosch meer aantrekkingskracht heeft op mensen dan abstractere thema's als bijvoorbeeld "de chocolade dagen". We hebben daarom gekozen een icoon als belangrijkste communicatiemiddel in te zetten. Inspiratie daarvoor was het samenvoegen van verschillende elementen tot een nieuwe vorm, zoals Bosch dat in vele schilderijen doet. Het portret van Bosch, wordt opgebouwd uit combinaties van symbolen van verschillende thema's: dans, theater, design, beeldende kunst, multimedia, film, onderzoek, literatuur, etc. Deze benadering biedt de mogelijkheid om op specifieke thema's varianten van het logo te maken. Er ontstaat dus een groeiende serie logo's zonder dat de herkenbaarheid in het geding is.

Jheronimus Bosch 500

logoanimatie, 2009

Jheronimus Bosch 500

corporate identity, 2010

Jheronimus Bosch 500

promotiefilm, 2010

Jheronimus Bosch 500

poster byts '10-'12, 2012

De Bosch Young Talent Show (BYTS) is een internationaal tiendaags kunstevenement met jonge, veelbelovende internationale kunstacademiestudenten. Onlangs afgestudeerde beeldend kunstenaars, afkomstig uit de ‘Bosch-steden’ (’s-Hertogenbosch, Berlijn, Brugge, Brussel, Frankfurt, Gent, Lissabon, London, Madrid, New Haven, New York, Parijs, Rotterdam, Venetië, Wenen, Washington), laten hun recente werk zien in de ruimten van de AKV|St. Joost in ’s-Hertogenbosch. Kunstenaars uit de ‘Bosch-steden’ selecteren de circa vijftig BYTS-deelnemers uit Europa en de VS. Aan hen werd de opdracht meegegeven een cutting edge-keuze te maken uit de jongste lichting studenten van beeldende kunstacademies. Een uitdagend concept, met een spannend en vernieuwend resultaat.

Pagina's