Jheronimus verpakkingslijn, 2013

Platinum Pentaward 2013
Nomination ADCN prize member jury 2014
Nomination ADCN prize professionals jury 2014

jHEROnimus is a brand of household products (pillows, dishes, vases, decorative objects, …) inspired by the works of the Dutch painter Hieronymus Bosch (1450-1516), known for his work in the quirky, mystical, surreal and disconcerting style. Studio Kluif was inspired by the great painter to create a range of packaging which presents products in the distinctive atmosphere of Bosch’s paintings. Here however, this style is expressed in a contemporary way through photography, bridging the gap between a rich cultural past and a promising future.

fatboy second life verpakking, 2013

Nomination Pentaward 2013

Fatboy, interior brand with a mission: Deleting dull. A commitment to make life just that little bit more exciting. And this mission isn’t limited to Fatboy’s products only, it’s translated into everything the company does. With exactly this in mind Studio Kluif gave all of Fatboy’s packaging a second life. The inside of every package was printed with a unique, limited edition piece of art. Thus brightening up peoples walls and at the same time saving the packaging from the trashcan. Both sustainable and very ‘deleting dull’. What more can you want?

nomobese starters kit, 2013

Gold Pentaward 2013

Obesitas, de grootste vijand van de hedendaagse westerse samenleving en haar burgers. Nomobese heeft als missie om een eind aan zwaarlijvigheid te maken. De deelnemer wordt door een intensief persoonlijk programma begeleid, gecoacht en getraind om een beter en gezonder gewicht te krijgen. Studio Kluif ontwikkelde de verpakking voor de 'Nomobese Starters Kit'. Met hulpmiddelen, zoals een persoonlijk dagboek, om de deelnemer te helpen en te motiveren. Het ontwerp maakt gebruik van een aantal confronterende visuals die in alle Nomobese uitingen worden gebruikt. Op het eerste gezicht ziet het er smakelijk en leuk uit, maar een tweede blik toont de ware betekenis: een ongezonde levensstijl en slechte voeding kunnen - en zullen - je uiteindelijk fataal worden. Een stimulans om je oude gewoontes achter je te laten en een einde te maken aan obesitas!

Hema tandpasta verpakkingen, 2012

Silver Pentaward 2013

Bijzondere eenvoud, dé waarden van de HEMA en naadloos van toepassing op de HEMA tandpasta verpakkingen. Want: een eenvoudige, heldere, hygiënische witte basis in combinatie met een sympathieke illustratie die je, letterlijk, toelacht. Door het beeld simpel te houden en met het product te illustreren ziet de consument in één oogopslag om welke smaak en/of functionele variant het gaat. Vorm en functie mét een knipoog. Een onderscheidende verschijning in tandpastaland en typisch HEMA bovendien.

christmas poem boekje, 2012

Nomination New York Festivals 2013

Studio Kluif's Christmas Poem is een kerstgedicht in boekvorm. Een stil protest tegen alle elektronische kerstwensen. Een prachtig geïllustreerd boekje met zowel een positief als droevig verhaal over een hond en zijn gouden kluif.

Nedap jaarverslag, 2011

Nomination New York Festivals 2013

Nedap is een beurs genoteerd bedrijf dat zich toelegt op het ontwikkelen en leveren van innovatieve en duurzame oplossingen voor security, elektronische controles, automatisering, beheer en informatie. In 2012 ontwierp Kluif de nieuwe huisstijl voor Nedap. De fundamentele pictogram voor het nieuwe Nedap logo is een asterisk. Dit typografische symbool wordt het vaak gebruikt als een oproep voor een verdere uitleg over een bepaald onderwerp. De technologie die Nedap maakt is technologie dat er toe doet; voldoende voedsel voor een groeiende bevolking, schoon drinkwater in heel de wereld en slimme netwerken voor duurzame energie zijn slechts een paar voorbeelden van thema's waar Nedap aan werkt. Door het gebruik van een asterisk vertelt Nedap het verhaal achter deze thema's en de oplossingen waar zij mee komen.
In dit jaarverslag hebben alle Nedap divisies hun eigen plaats op de muren van een virtuele tentoonstelling. Deze keer was de asterisk niet alleen het symbool van de diepte, maar ook als de vonk van inspiratie en verbeelding. De kunstwerken hebben altijd een detail van het sterretje in hen en symboliseren het veld waarin elke divisie opereert. Met het gebruik van QR codes kon de lezer het uitgebreide verhaal krijgen.

Fatboy product catalogus, 2013

Silver European Design Awards 2013

Fatboy, hét medicijn tegen vertrutting en saaie, karakterloze middelmaat. Niet ‘middle of the road’ maar inspirerend, humoristisch, fantasierijk en sympathiek. Of in het kort: Deleting dull. Het uitgangspunt voor alles bij Fatboy. Van productontwikkeling tot stationery. Zo ook bij de productcatalogus. Geen zakelijke opsomming van producten afgewisseld met een afgewogen sfeerbeeld, maar juist de vrijheid om dát te doen waar het product of de boodschap om vraagt. Elke pagina verteld zijn eigen, unieke verhaal en de optelsom is alles wat Fatboy, Fatboy maakt: Deleting dull!

potgrond verpakkingen, 2012

Gold Pentawards 2012

Bijna iedereen in Nederland kent Intratuin, 97 procent om precies te zijn. Met een marktaandeel van 30 procent binnen de tuincentra en 9 procent in de hele tuinbranche mag Intratuin zich in Nederland marktleider noemen. In 58 vestigingen, waarvan 5 in België, worden zo'n 80.000 verschillende artikelen verkocht. Een groot deel van deze producten behoren tot Intratuins Private Label.

Intratuin biedt een breed assortiment pot- en tuingrond. Onderverdeeld in biologisch, basis, sfeer en premium. Studio Kluif was verantwoordelijk voor al deze lijnen. Ontworpen vanuit een duidelijke basis, maar ieder met een eigen, herkenbaar gezicht. Bij de basis-verpakking speelt het product de hoofdrol. De slim verwerkte, heldere typografie zorgt ervoor dat in één oogopslag zichtbaar is wat het product is en waar het voor dient.

Indie Brands boek, 2011

Finalist European Design Awards 2012

Indie Brands: 30 independent brands that inspire and tell a story Indie Brands duikt in de wereld van de onafhankelijke merken. Het boek toont de creatieve mensen achter het merk, de visuele eye candy die zij maken, de ruimte waarin ze werken en de inspirerende items waarmee ze zichzelf omringen. De merken komen uit de hele wereld en variëren in grootte – van eenmanszaakjes tot middelgrote ondernemingen. Maar als echte indie brands delen ze drie belangrijke kenmerken: ze zijn zelfstandig, hebben een boeiend verhaal dat het delen waard is, en ze maken slim gebruik van marketing. Het boek bevat interviews met enkele van ’s werelds meest creatieve ondernemers. Mensen als Erik Kessels (DO), Jake Nichols (Threadless), Maurice Dekkers (Tony’s Chocolonely) en Nalden (WeTransfer) geven een kijkje in de keuken en delen hun ervaringen ter lering en vermaak.

Nedap jaarverslag, 2009

Nomination German Design Award 2012

Het thema van dit Nedap jaarverslag is 'Endless Energy'. Het verslag heeft een transparante hoes bedrukt met dunne zwarte lijnen. Als je het verslag uit de hoes haalt komen de cover-illustraties in beweging. De aarde barst, soms letterlijk, uit zijn voegen van energie, vulkanen, gigantische hoeveelheden steenkool, bruinkool, olie, gas, hout, waterkracht en kernenergie zijn daarvan de meest bekende voorbeelden. En wat te denken van de energie in het heelal, de kracht van hemellichamen met als meest bekende onze zon. Maar er is zo mogelijk een nog belangrijker vorm van energie, de energie die in de mens schuilt. De energie die ondernemingen krachtig maakt. Dit verslag benadert het thema energie vanuit diverse perspectieven. 'Endless Energy' gemaakt met eindeloze energie!

013 website, 2010

Best podium website agendainfo award 2011
 

013 corporate identity, 2010

Finalist CCB communication prize 2010

De nieuwe corporate identity die Studio Kluif heeft ontwikkeld voor Poppodium 013 is genomineerd voor de Communicatieprijs 2010. Deze prijs wordt georganiseerd door Communicatieclub Bourgondië (CCB) en beleefd in 2010 zijn 15e editie. CCB is een beroepsvereniging op het gebied van reclame, PR en andere communicatiedisciplines. De Communicatieprijs is in het leven geroepen om de prestaties van de communicatiebranche in de schijnwerpers te zetten. De prijs is in de branche een begrip. Tijdens de 'Meet The Jury' avond heeft 013 directeur Guus ten Hooven het ontwerp van de nieuwe identiteit toegelicht. De jury vond de identiteit van 013 vernieuwend voor de branche.

Jheronimus Bosch 500, 2010

Wolda Merit Award 2011

Met trots kunnen we melden dat Studio Kluif een Wolda Merit Award heeft gewonnen voor de corporate identity van Jheronimus Bosch 500! De Bosch corporate identity is geselecteerd uit 1400 uitstekende inzendingen van over de hele wereld. Voormalige winnaars zijn: City of Melbourne, Zaragoza 2016, het Museum van Genève en anderen. Wolda is de high-profile award voor de beste logo's en merken in de hele wereld. Ontwerpers, studio's en studenten uit de hele wereld worden uitgenodigd om in hun werk in te zenden.

Nedap jaarverslag, 2010

Finalist NY Festivals 2011

Met trots kunnen we melden dat het Nedap Jaarverslag over 2010 is genomineerd voor de NY Festivals 2011. De titel van het jaarverslag is 'Be different to make the difference'. Niet een toevallig gekozen thema, maar een gegeven wat tot in de vezels van dit beursgenoteerde bedrijf is doorgevoerd. Het gaat immers niet om het anders zijn als doel op zich maar het anders zijn om uiteindelijk het verschil te maken. Het thema van dit jaarverslag is door de hele productie perfect doorgevoerd. Van de afwijkende boekvorm in de boekenkast tot de slimme typografische vondsten en de simpele maar doeltreffende fotografie. Het resultaat is een bijzonder eenvoudig en verhelderend jaarverslag met een duidelijk verhaal, het verhaal van Nedap.

HEMA stiften en potloden, 2010

Nomination ADCN prize ADCN member jury 2011
Nomination ADCN prize ADCN professionals jury 2011

Studio Kluif is 2 keer genomineerd voor de ADCN Jaarprijzen 2011. De uitreiking vond plaats in Tuschinski Amsterdam. De HEMA verpakkingslijn voor viltstiften en kleurpotloden is genomineerd door de vakjury en de ADCN ledenjury. Voor deze HEMA Art & Fun verpakkingslijn was het niet toegestaan de bestaande stansvorm aan te passen. In plaats van om de stansvormen heen te ontwerpen, maakte Kluif juist gebruik van hun mogelijkheden. Studio Kluif maakte een serie illustraties: monsters, robots, fantasie-dieren, enz. De producten zelf spelen een belangrijke rol binnen de illustraties. De unieke combinatie van Illustratie en product prikkelt de fantasie.

Broodtrommelboek, 2009

Winner Gourmand Cookbook Awards 2009

Liefde gaat door de maag, dat weet iedereen. Dus stop je naast een boterham met pasta of pindakaas soms wat extra's in de broodtrommel van je kind. Een briefje, of een stukje cake. Dat kan leuker en lekkerder, vond eetontwerper Marije Vogelzang en maakte het Broodtrommelboek. Een boek vol inspirerende broodtrommelideeën. Een monstertrommel, geheime boodschappentrommel, gebroken hartentrommel... Overblijven was nog nooit zo leuk!

Nedap jaarverslag, 2009

Winner best Dutch annual report 2009
Winner Silver European Design Awards 2010
Finalist NY Festivals 2010

Het thema van dit Nedap jaarverslag is 'Endless Energy'. Het verslag heeft een transparante hoes bedrukt met dunne zwarte lijnen. Als je het verslag uit de hoes haalt komen de cover-illustraties in beweging. De aarde barst, soms letterlijk, uit zijn voegen van energie, vulkanen, gigantische hoeveelheden steenkool, bruinkool, olie, gas, hout, waterkracht en kernenergie zijn daarvan de meest bekende voorbeelden. En wat te denken van de energie in het heelal, de kracht van hemellichamen met als meest bekende onze zon. Maar er is zo mogelijk een nog belangrijker vorm van energie, de energie die in de mens schuilt. De energie die ondernemingen krachtig maakt. Dit verslag benadert het thema energie vanuit diverse perspectieven. 'Endless Energy' gemaakt met eindeloze energie!

Boek ‘Eat Love', 2008

Winner Bronze European Design Awards 2009
Winner Silver Gourmand Award 2010

Studio Kluif had de eer de eerste publicatie van Marije Vogelzang te ontwerpen! Na haar afstuderen aan de Design Academy te Eindhoven is Vogelzang bezig met het ontwerpen van eetconcepten. Daarbij gaat zij uit van het werkwoord ‘eten’. Ze denkt dus niet alleen na over voedsel dat op het bord ligt (is er eigenlijk wel een bord?), maar ook over alles daaromheen. De sfeer, het geluid, het gezelschap, het verhaal achter de ingrediënten, de bereidingswijze, de eter, de bediening, de smaak en textuur, maar ook de klank en geuren van eten. Vogelzang kijkt naar de uitwerking van voedsel op het lichaam en de weg die het aflegt van zaadje tot drol. Door met deze uitgangspunten te werken en te experimenteren en de creatie van eetbelevingen voor haar klanten heeft zij haar eigen unieke stijl ontwikkeld. Dit boek maakt haar visie en spectaculaire eetconcepten voor het eerst toonbaar voor een groot publiek dat is geïnteresseerd in eten en de cultuur en de beleving van eten. Het voorwoord van ‘Eat Love’ is geschreven door design critica Louise Schouwenberg en plaatst Vogelzangs werk in de context van Dutch Design, internationaal design en trends in food, eetcultuur en de maatschappij.

HEMA tuin & buitenleven, 2009

Selected for Dutch Design Awards 2009

De Hema tuin & buitenleven verpakkingslijn is te verdelen in drie groepen: Tuin, Camping en Buitenleven. De groepen hebben hun eigen kleur en elke verpakking is apart geïllustreerd. Elke verpakking heeft haar eigen gevoel door het gebruik van verschillende pictogrammen afgestemd op het desbetreffende product. De samenhang van de hele verpakkingslijn wordt bereikt door een basis-illustratie dat als basis dient voor de pictogrammen.

Nedap jaarverslag, 2008

Winner Silver European Design Awards 2009
Nomination ADCN prize 2009
Nomination NY Festivals 2009

Het hoofdthema van dit jaarverslag is constante ontwikkeling. Op zowel persoonlijk als zakelijk niveau stopt het reizen/de ontwikkeling nooit. ‘Er is geen halverwege, er is alleen de weg’. Dit jaarverslag toont ‘Mr. Orange’ tijdens zijn voortdurende avonturen. Hij huilt, rent, lacht, ontmoet, slaapt, is dom, is geniaal, haalt alles uit zijn leven! Plezier met een missie.

HEMA verpakkingslijn ijs, 2008

Winner ADCN prize 2009
Finalist NY Festivals 2009

Studio Kluif heeft alle verpakkingen voor het take-away ijsassortiment van de HEMA ontworpen. Het assortiment bestaat uit: premium ijs (vier smaken), wafel roomijs (drie smaken) en kinder waterijsjes (twee smaken). Alle HEMA ijsjes zijn gemaakt van 100% natuurlijke ingrediënten. Het sobere en eerlijke ontwerp van het premium ijs past bij de natuurlijke smaak en kwaliteit van het ijs. Voor het wafelijs is handgeschreven typografie gebruikt om het natuurlijke karakter van het ijs te accentueren. De kleur van de typografie refereert aan de verschillende smaken van het ijs.

Hema verpakking ‘Art & Fun’, 2007

Merit winner European design awards 2008
Nomination ADCN prize 2008

Op dit soort producten worden normaal gesproken foto’s afgebeeld die door de producenten zelf zijn gemaakt. Deze fotografie is in de meeste gevallen verre van creatief. Studio Kluif besloot het anders te doen. Er was geen budget voor professionele fotografie, dus werd er gekozen voor fotografie in onze eigen studio met onze eigen digitale camera. De imperfectie die daardoor is ontstaan, past uitstekend bij deze creatieve producten! Door de combinatie van de fotografie en handmatige illustraties wordt de fantasie geprikkeld.

Vrumona SiSi verpakkingslijn, 2007

Nomination SAN accent in collaboration with Doom & Dickson and Combat 2007

SiSi is een frisdrankmerk dat zich richt op een jong publiek. Een van de onderscheidende eigenschappen van het product is dat het gezondheidshalve een verantwoorde keus is. De verpakking moest daarom aantrekkelijk zijn voor zowel kinderen als ouders. De keuze van een kind met goedkeuring van mama! De groene informatiebalk is ontworpen voor ouders, de rest is fun voor kinderen. Uitgebreide testen met klantenpanels wezen uit dat het ontwerp de juiste balans heeft. De fruit characters die Studio Kluif heeft ontworpen komen tot leven in een humoristische TV commercial van Doom & Dickson.

SiSi commercials, 2007

Nomination SAN accent in collaboration with Doom & Dickson and Combat 2007

SiSi is een frisdrankmerk dat zich richt op een jong publiek. Een van de onderscheidende eigenschappen van het product is dat het gezondheidshalve een verantwoorde keus is. De verpakking moest daarom aantrekkelijk zijn voor zowel kinderen als ouders. De keuze van een kind met goedkeuring van mama! De groene informatiebalk is ontworpen voor ouders, de rest is fun voor kinderen. Uitgebreide testen met klantenpanels wezen uit dat het ontwerp de juiste balans heeft. De fruit characters die Studio Kluif heeft ontworpen komen tot leven in een humoristische TV commercial van Doom & Dickson.

,
,

Newrulez corporate identity, 2005

Nomination Dutch design awards 2005

In de beeldtaal van Newrulez ligt het accent op beeldkracht en zapcultuur. Het logo verwijst naar de overlappingen van nieuwe media, waaruit nieuwe vormen en mogelijkheden ontstaan.

Drukkerij Tielen kalender, 2005

Winner Dutch calendar prize 2006
Merit winner European design awards 2008

Ontwerper Sander Tielen bedacht een concept waarbij een kalender uit twee aparte delen bestaat: een hoes (laser gestanst) en een set losse insteekvellen voor ieder maand. Los van elkaar zijn de onderdelen volledig autonoom. Echter als men ze samenvoegt ontstaat er een ingenieuze kalender. De aparte hoes en inlegvellen zijn uitermate geschikt voor hergebruik, ieder jaar met een nieuwe set inlegvellen. Simpel, slim en tijdloos.

Nedap jaarverslag, 2005

Nomination New York festivals 2005

Een jaarverslag over innovatie. Een groot deel van dit jaarverslag is handgeschreven. Het is alsof je een CEO’s dagboek leest.

Nedap jaarverslag, 2003

Winner best Dutch annual report 2004
Nomination New York festivals 2004

Het is opmerkelijk wat mensen in hun vrije tijd allemaal willen en daardoor kunnen; vol enthousiasme en met veel plezier. Werken daarentegen is voor velen eerder een straf dan een genot. Zou het geen uitdaging zijn om in het bedrijfsleven een situatie te creëren waar mensen met evenveel plezier kunnen werken en zich ontplooien als in hun vrije tijd? In de fotografie wordt het gevoel van trots en het plezier hebben in je hobby sterk overdreven neergezet, om het contrast tussen vrije tijd en werk te benadrukken. Een serie pictogrammen laat op humoristische wijze een overdreven werkdrift zien.

HEMA baby & mama, 2003

Winner ADCN prize 2003
Nomination Dutch design awards 2004

Voor elk van de 40 producten ontwikkelde Kluif een pictogram dat interactie met de baby/peuter beoogt. Kortom: verpakkingen als eerste ‘leesplankje’. De witte basiskleur refereert aan reinheid en onschuld. Bovendien harmonieert wit met elke babykamer. Terloops heft Kluif met de keuze voor wit ook het ouderwetse verschil tussen jongens- en meisjeskleuren - respectievelijk blauw en roze - op.

HEMA baby & mama, 2007

Winner ADCN prize 2003
Nomination Dutch design awards 2004

In 2003 ontwierp Studio Kluif de prijswinnende verpakkingslijn voor baby verzorgingsproducten. In 2007 hebben we deze verpakkingen gerestyled. Het nieuwe ontwerp is veel zachter van uitstraling. Het glanzende wit is vervangen door een mat fluweelachtig violet. Het oorspronkelijke concept blijft overeind: de ikonen op de producten (eend, boot, hond, giraf, etc.) zijn herkenbare afbeeldingen die peuters kunnen helpen met het leren van nieuwe woordjes. Het werkt echt, de Kluif kids reageren keer op keer.

Nedap jaarverslag, 2002

Winner best Dutch annual report 2003

De directie van Nedap ergerde zich aan de hoeveelheid regels die er zijn om een bedrijf te kunnen leiden. Regels zijn nodig maar ze weerhouden mensen er tegelijkertijd ook van hun eigen keuzes te maken. Wat zou er gebeuren als alle regels worden afgeschaft? In het jaarverslag wordt op vele niveaus regelgeving aan de kaak gesteld. Dat zorgt voor een brede maatschappelijke discussie over grote en kleine problemen, zoals bijvoorbeeld de wens om niet meer te leven maar ook de wens te mogen snoepen zoveel als je maar wilt.

Studio Kluif corporate identity, 1999

Nomination Dutch corporate identity prize 2001

Ondanks een laag startersbudget wilde Studio Kluif een kleurrijke huisstijl. Er werd voor gekozen om alle basisitems in slechts één fluorkleur te drukken en één onderdeel, een stickervel, in full colour. Hierdoor werden de drukkosten beperkt. Met gebruik van full colour stickers kregen alle items een unieke, persoonlijke en kleurrijke laag. Geen enkele brief, geen enkel pakket en zelfs geen enkele factuur was ooit precies hetzelfde.